• actief
  • not active
  • hover

EEN OPLEIDING BIJ OSTEND AIR COLLEGE, EEN REFERENTIE... IN DE LUCHTVAART

 

  • Onze Jean-Louis heeft 1 grote droom, piloot worden. Het is prachtig dat mensen dromen hebben.

    Wat doe je als de zoon thuis komt en zegt dat hij piloot wil worden? In ons geval werd geantwoord : “ Ben je wel zeker, zo’n zware studies?” Rekening houdend met zijn opleiding in de humaniora (Economie- Moderne Talen 3 u wiskunde) kwamen heel wat vraagtekens naar boven. Maar het is/was de droom van onze zoon. Wij besloten een bezoekje te brengen aan de open deur dag van Ostend Air College (OAC).  Na de goede ontvangst en dito uitleg hadden we nog twijfels. Niet over OAC, maar over de vraag of Jean-Louis de studie zou aankunnen. Uiteindelijk hebben we een persoonlijk onderhoud aangevraagd met dhr. De Cnop om onze twijfels op tafel te gooien. Het werd een hartelijke intake-gesprek. Dhr De Cnop legde ons uit dat de leerlingen samen starten, maar niet samen afstuderen. Iedere student volgt zijn eigen tempo. Vertragen wanneer het moet, sneller als het kan.  Iedere student wordt persoonlijk opgevolgd en bijgestuurd. En de student moet uiteraard hard willen werken. Dit leek een mooie uitleg, gestaafd met voorbeelden. Maar toch bleven onze twijfels, maar we schreven Jean-Louis in. Het eerste jaar passeerde snel. Interne examens afleggen, leren vliegen, eerste solovlucht. Maar dan begon het “serieuze” werk : de examens die worden afgenomen door het Directoraat Generaal van de Luchtvaart in Brussel. Het eerste examen was geen onverdeeld succes. Het was een zoeken voor J-L. De hoeveelheid leerstof, wat is belangrijk, de multiple-choice vragen analyseren, alles was nieuw.  Hij was voor een viertal vakken geslaagd. Uiteraard moet je ook rekening houden met de grens van 75 % om te slagen. Het tweede examengedeelte werd  ook zelfstandig aangepakt. Resultaat, nog eens 3 vakken geslaagd. Dit betekende nog 7 vakken te gaan voor 2 kansen. Ik wist dat er iets moest gebeuren, maar wat… Ik liet J-L genieten van de maanden juli-augustus. Ik had in het achterhoofd dat hij zijn parcours moest afleggen binnen de 3 jaar. Hij zou vanaf september 2016 nog een jaar hebben voor 7 examens en de verderzetting van zijn vliegopleiding.  Maar waar zat het knelpunt bij het studeren van J-L, was zijn aanpak niet goed, waar zijn de knelpunten? J-L studeerde hard, maar waarschijnlijk niet gestructureerd genoeg, hij legde misschien de verkeerde accenten… Op een zondagavond mailde ik naar mijnheer De Cnop met mijn vragen. Aja, er was mij verteld geweest tijdens het intake-gesprek dat ik altijd mocht aankloppen als er een probleem was. Ik mailde de zondagavond laat, en daags nadien kreeg ik al een mail terug met een uitnodiging om de situatie te bespreken tijdens een persoonlijk gesprek met dhr. Vanden Broeck, hoofd van de opleiding.  Na een lang en deugddoend gesprek werd er beslist om J-L goed op te volgen. Hij kwam elke dag van 9.00 – 17.00 naar school om te studeren. Hij werd opgevolgd door de school. Iedereen stond achter hem, en wij, als ouders, hadden alleszins niet het gevoel dat wij er alleen voor stonden. Deze super begeleiding resulteerde dat Jean-Louis slaagde voor zijn theoretische examen in januari 2017 en dat hij binnen een veertiental dagen zijn examen voor PPL zal afleggen.

    Wij kunnen alleen maar OAC dankbaar zijn voor hun manier van aanpakken. …….. Hun woorden tijdens de open-deurdag werden omgezet in daden.  Een goede begeleiding, en een individuele aanpak zorgde er voor dat Jean-Louis kan verder werken aan zijn droom. Wel belangrijk vind ik, de student moet zelf bereid zijn op hard te werken. De mensen van OAC mogen nog zo hard hun best doen om te helpen, als de student er zijn voeten aanveegt, lukt het zeker niet.  Ik beken, ik had twijfels, maar OAC heeft ons geholpen waar nodig is. 

  • Na het behalen van mijn universitaire master en twee jaar gereisd te hebben in Australië en Nieuw Zeeland wist ik eigenlijk wat ik wou gaan doen: piloot worden. De eerlijkheid gebiedt me te vertellen dat OAC niet de enige school was die ik op voorhand bezocht, maar intussen ben er toch heilig van overtuigd dat het de juiste keuze betrof.  Al op de voorbereidende gesprekken werd al vrij snel duidelijk dat veiligheid en kwaliteit op de eerste plaats kwamen: men wou van mij een professionele, veilige piloot maken van bovengemiddeld niveau, dit alles in een beperkte tijdspanne en met het oog op maximaliseren van carrière mogelijkheden.

    Het gevolg is uiteraard een vrij steile leercurve; zowel theoretisch als praktisch wordt de lat steeds hoog gelegd en dat is niet altijd even gemakkelijk.  Het niveau ligt vrij hoog, maar mits de juist motivatie kan weliswaar alles.  Binnen de vooropgestelde termijn is zowel het vliegen als het studeren van de lijvige cursussen vrij vlot verlopen, en dat heb ik niet enkel aan mezelf te danken, maar ook het excellente instructie team: zowel voor als na de vlucht wordt er samengezeten om te zien waar verbetering mogelijk is en steeds staat de deur open voor extra hulp en informatie. Het verraste me dan ook aangenaam dat instructeurs bijvoorbeeld steeds vlot bereikbaar zijn via hun persoonlijke gsm nummer. Het persoonlijke contact was voor mij persoonlijk zeer belangrijk; er heerst een aangename, positieve sfeer waarin hulp steeds aangeboden wordt, maar ook humor blijft nooit ver weg.  Ach, laat ons in clichés vervallen : Bij OAC ben je geen nummer.

    Een ander argument die me won voor OAC was de uitrusting; men beschikt over een arsenaal van uitstekende, moderne toestellen, allemaal voorzien van glas cockpit.  Toegegeven, iets minder rock and roll dan ik verwachtte met oude wijzertjes en plaatjes, maar een ijzersterk hulpmiddel in zowel visuele als instrumentele vluchten.  Uiteraard is de overstap naar de grotere toestellen op die manier iets kleiner, en dat blijft toch de bedoeling van een ATPL opleiding.  

    Uiteraard speelt ook de locatie een rol: real belgian weather, plus alle voordelen (maar weinig van de nadelen) van een internationale luchthaven maken de ervaring des te échter en des te leerijker.

    Inmiddels ben ik geslaagd voor zowel PPL als het CPL/ME/IR examen en in de voorbereidende fase van de Multi Crew opleiding.  Achteraf hoop ik uiteraard snel werk te vinden, maar ik geloof oprecht in de reputatie van OAC die me daarbij kan helpen.

    Thibaut Robyn

    Ab Initio 2016

  • Since I was six years old I knew that I wanted to become a pilot.  It all started the first time I went on board of an aircraft. I was invited inside the cockpit by the flight attendant.  Then I caught, if we can call it like that, the virus of aviation.  As soon as I graduated from high school, I decided to start my flying career.  For that I visited several schools in Belgium and France.  Immediately from all the other schools, Ostend Air College jumped out at me.  Little time after discovering the school I signed my contract and started my training the next September.

    We started with the theoretical part concerning the general subjects of aviation.  The lessons are given by highly experienced and knowledgable instructors who are taking time to re-explain or go deeper in some subjects.  Some months after the beginning of the lectures, I started the practical part.  The flying sessions are made with highly skilled, experienced and all passioned flight instructors.  Most of them, are flying in the commercial aviation world.

    One of the numerous advantages of the school is human sized so the instructors are able to discuss together about the weakness and strengths of every student, as to adjust, if needed, the training to the main points of focus.  So like that each and every student can have a kind of personal approach of the training, to become skilled themselves.  Moreover Ostend Air College is using technologically advanced and new aircrafts with glass cockpits, approximately like we can find in an airliner.  The number of airplanes is well adapted to the number of students and thanks to a great Planning Coordinator I was able to fly as much as it was possible.  

    Additional advantages of Ostend Air College (even if I am sure that I forgot some in between) is simply the airport we are based at.  Ostend Airport is equipped with a runway of 3.200 meters used to welcome bigger airplanes.  Let's not forget the best point, the Belgian weather is giving a little challenge to the flight training.

    Then after about a year I went in Brussels fo my official theoretical examens.  Once these big part is done, I was ably to fully focus on my flying program and succeed my Private Pilot exam and in the end my Commercial Pilot exam.  After all of that the last step remaining before applying to an airliner is the Multi Crew Cooperation course.  

    If I had to resume my eighteen months in Ostend Air College I would say in few words : it was a superb, nice experience, full of discoveries, with a lot of enjoyable moments that I will surely miss!

    Antoine Debode

  • Als kind droomde ik om piloot te worden. Mijn ouders geloofden dit niet, want kinderen die piloot willen worden is cliché. Toch bleef ik elk jaar opnieuw mijn fascinatie voor alles wat met vliegen te maken had naar buiten brengen. Enkele jaren voor het beëindigen van mijn humaniora bezocht ik al pilotenscholen in België. Natuurlijk hoorde Ostend Air College daar ook bij. Ik moest na mijn bezoeken niet lang twijfelen welke school het ging worden. De kernpunten van Ostend Air College spraken mij onmiddellijk aan. Familiaal, klein, persoonlijke aanpak en toch een grote en goede naam bij maatschappijen gaf de doorslag.

    Tijdens het anderhalf jaar studeren heb ik die puntjes ook aan de levende lijve mogen ondervinden. Elke instructeur kent elke leerling en kent zijn zwakke en sterke punten. Omdat Ostend Air College bewust een kleine school is, krijgt elke leerling een persoonlijke aanpak. Een kleine school betekent ook veel meer instructeurs en moderne lestoestellen beschikbaar. Een uitstekende planningscoördinator zorgt ervoor dat je kan vliegen wanneer je wil vliegen.

    De theorielessen worden gegeven door Aviation Academics. Gespecialiseerd in theoretische opleidingen van toekomstige piloten brengen de ground instructors vol passie hun theoretische kennis over aan de studenten. Elk heeft ervaring, zijnde als piloot of technicus, en kan hierdoor ook de theorie verpakken met persoonlijke ervaringen. We worden goed voorbereid op de interne en officiële examens theorie. Natuurlijk moet je zelf ook de theorie goed bestuderen wil je nog meer kans maken op slagen!

    Tijdens de praktijk heb ik gemerkt dat de lat bij Ostend Air College heel hoog ligt. Je wordt na elke vlucht gequoteerd op je prestaties tijdens de vlucht. Elke vlucht ga je een stapje hoger. Dit zorgt ervoor dat je volledig klaargestoomd wordt voor je Private Pilot exam (tijdens de opleiding) en je Commercial Pilot exam (einde van de opleiding). Toekomstige werkgevers zien ook dat studenten van Ostend Air College praktisch heel sterk zijn. Elke instructeur bij Ostend Air College heeft zijn strepen zeker en vast al verdient. Het zijn stuk voor stuk professionele piloten die vaak veel ervaring hebben op de lijnvliegtuigen. Zo kunnen ze hun kennis overbrengen en talrijke tips geven aan de studenten.

    De luchthaven van Oostende is dan ook de beste plaats om te leren vliegen in echt Belgisch weer. We leren omgaan met wind, wolken, regen... bij de allereerste vlucht. Ostend Airport is uitgerust met de modernste instrumenten zodanig dat de student piloot op de thuisluchthaven alle procedures en verschillende approaches kan leren vliegen. De piste is meer dan 3 kilometer lang en kan zo gebruikt worden om simulaties van defecten tijdens het vliegen te demonstreren.

     

    Wil je graag piloot worden? Heb je ook de kriebels om elke dag van je leven op 38.000 ft te hangen? Twijfel niet en ga er 200% voor! The Sky Is The Limit!!!

    Laurens Caen

  • Ondertussen een dikke 2 jaar geleden besloot ik om alsnog mijn jongensdroom na te jagen. Na mijn middelbaar onderwijs wou ik mij al in de richting van een job als piloot wagen, maar besloot dan om toch maar eerst een diploma te behalen in een andere bedrijfssector om zo een goede back-up te hebben voor de economisch sterk fluctuerende luchtvaartsector. De microbe bleef en het verlangen naar een job in de rechterstoel van zo’n machtig vliegtuig groeide alleen maar. Dus besloot ik om na mijn hogeschool opleiding toch de stap te zetten en besliste: ik word piloot!

    Ik begon de Flight Training Organisations, die een opleiding tot lijnpiloot aanboden, te vergelijken. Na enig opzoekingswerk, het bijwonen van opendeurdagen en gesprekken met oud-studenten koos ik voor Ostend Air College. Een ietwat kleinere FTO, maar hierin schuilt dan ook hun grote voordeel: een nog persoonlijkere aanpak, een goede opvolging van de progressie die gemaakt wordt en een goede communicatie naar de studenten toe.

    De groundschool werd gegeven door de ervaren lesgevers van Aviation Academics die hun strepen in de luchtvaart zeker al hebben verdiend en deze kennis met veel passie aan ons bij brachten. Een intense periode van theorielessen met interessante en minder interessante vakken stoomde ons klaar naar de interne schoolexamens, een noodzakelijke stap vooraleer je kon verdergaan naar de officiële examens in Brussel. Ik besloot voor mezelf om tussen de examens in school en die in Brussel niet te veel tijd te laten. Zo zat de theorie nog vers in het geheugen en kon ik zo vlug mogelijk de theorie beëindigen om me zo ten volle te kunnen concentreren op het praktijkgedeelte.

    Het praktijkgedeelte wordt in OAC gegeven op zeer geavanceerde en moderne vliegtuigen van Diamond. Stelselmatig word je de techniek van het vliegen, de procedures, de ATC-communicatie, het navigeren bijgebracht door ervaren en gedreven instructeurs. Je wordt klaargestoomd om het PPL en later het CPL/IR/ME examen tot een goed einde te brengen.

    Hetgeen me vooral is bijgebleven zijn de solonavigatievluchten, waarbij je alleen of met een collega-student naar Jersey, Groningen, Essen of naar zoveel andere bestemmingen vliegt en de aarde van boven kan aanschouwen. Dan besef je dat je toch echt wel voor een boeiend beroep hebt gekozen!

    Na het finaal praktijkexamen op de twin engine, is de opleiding nog niet volledig gedaan. Er volgt nu enkel nog een MCC-cursus ofwel Multi-Crew Cooperation, waarbij je voor de eerste keer kennismaakt met een two-man-cockpit en waarbij je je eerste stappen zet in het vliegen met een jet vliegtuig. Een intense ervaring die je alleen nog maar hongeriger maakt naar een job op die rechterstoel van een airliner!

    Robin Versteghe

  • Heel mijn leven droomde ik ervan om te kunnen vliegen. Om te zweven tussen die mooie wolken. De wonderbare wijze waarop vliegtuigen in elkaar zitten fascineerde mij enorm. Sinds ik een klein jongetje was wist ik al zeker dat ik piloot wou worden. Toen ik het secundair onderwijs beëindigde stapte ik dus in de wereld van de luchtvaart.

    Dankzij een advertentie in de krant kwam ik bij Ostend Air College terecht. Op de opendeurdag ontmoette ik de lesgevers en maakte ik kennis met de zeer moderne vloot lesvliegtuigen. Ik was heel snel overtuigd bij hen de opleiding te volgen.

    Na ongeveer een jaar rondden we het theoretische gedeelte af, waarin de professionele lesgevers hun uitgebreide kennis passioneel aan ons meedeelden. Op korte tijd wordt veel zware leerstof verwerkt en dit vergt natuurlijk heel wat energie. Maar de adrenaline die je voelt tijdens de vlieglessen geeft je als het ware een boost om er opnieuw tegenaan te gaan.

    Het theoretisch gedeelte wordt afgesloten met interne schoolexamens die echter niet officieel zijn maar wel een uitstekende voorbereiding zijn op de examens bij het Directoraat-Generaal Luchtvaart. Na deze laatste examens gaat de praktijk pas echt goed van start. Bij het instrumentvliegen is het weer een minder belemmerende factor waardoor je bijna dagelijks kan vliegen. De internationale missies naar Frankrijk, Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië geven je een idee van hoe onze pilotencarrière er in de toekomst zal gaan uitzien.

    De vlieginstructeurs zijn stuk voor stuk getalenteerde professionele lijnpiloten. Dankzij hun jaren ervaring worden we klaargestoomd voor het praktijkexamen op het einde van de opleiding.

    Graag wil ik het volledige OAC-team bedanken voor diens inspanningen die ervoor zorgden dat onze droom werkelijkheid werd.

    Aan iedereen die gefascineerd is door luchtvaart en ervan droomt om te vliegen: ga ervoor, waag je kans! Niets is mooier dan van je passie je beroep te maken.

    Gert-Jan Van Overmeire

  • De vliegmicrobe kreeg me al zeer vroeg te pakken: reeds op 15-jarige leeftijd ben ik gestart met een opleiding zweefvliegen bij de Belgische luchtcadetten. En dit smaakte duidelijk naar meer.

    Een carrière in de luchtvaart proberen uit te bouwen was echter niet zo voor de hand liggend. Daarom ging ik na mijn studies middelbaar onderwijs eerst verder studeren voor industrieel ingenieur elektromechanica.

    Tijdens die periode bleef de vliegmicrobe echter hardnekkig verder kriebelen. Met de nodige studentenjobs hier en daar kon ik me inschrijven voor een theoriecursus PPL en vloog ik reeds enkele uren op de Cessna 152.

    Na de studies industrieel ingenieur besloot ik er helemaal voor te gaan en een professionele opleiding tot piloot te volgen. Ik schreef me in bij Ostend Air College. Mijn keuze voor OAC werd zeker beïnvloed door de vele positieve verhalen die ik van verschillende zijden te horen kreeg.

    Dankzij mijn intussen reeds geslaagde PPL-theorie examen, ging de opleiding in een stroomversnelling. Hierdoor kon ik ineens alle praktijk doorlopen zonder te moeten wachten op verdere theorie-examens. OAC heeft me hier heel erg in geholpen. De hele opleiding was een fantastische, erg interessante ervaring. Elke vlucht was een nieuwe uitdaging en een stapje verder in de wereld van de luchtvaart. Hoe zwaar de vlucht ook was, telkens was er opnieuw dat gevoel "wauw, dat was leuk!".

    De theorie en de praktijk werd gegeven door een erg gemotiveerd team met veel praktijkervaring. Dankzij de tussentijdse testen blijf je goed mee met de cursus. De combinatie praktijk/theorie werkt ook erg stimulerend wanneer je eens een moeilijk stuk theorie doormoet.

    Mijn theorie examens verliepen succesvol en uiteindelijk kon ik ook mijn laatste vlieguren afsluiten met een geslaagd praktijk examen. De hele opleiding duurde zo slechts iets meer dan 21 maand.

    Uiteraard ben ik zeer tevreden en kan ik dergelijke ervaring alleen maar positief aanbevelen aan alle geïnteresseerden.

    Pieter-Paul De Gendt

  • "Ostend Air College, my way to heaven!


    Het begon zo’n 24 jaar geleden, toen ik als klein knaapje dagdromend naar de jets stond te turen die – op veilige hoogte weliswaar – boven ons huis raasden op weg naar verre en iets minder verre oorden, mezelf aan het stuur wanend van een van deze mastodonten wist ik toen al: ík wórdt píloot! Het werd allemaal al iets tastbaarder toen de eerste pc in huis kwam en pa er als aangename verrassing een heuse flight simulator op installeerde… en ettelijke digitale takeoffs later brak dan uiteindelijk de dag aan waarop ik ’n eerste keer achter een échte stick plaatsnam toen ik, inmiddels 13 jaar terug, vliegend lid werd bij een zweefvliegclub. Toppunt van de opleiding waren de solovluchten met de Ka8, het kleinere broertje van de Ask13-duozitter waarin ik de eerste kneepjes van het vak leerde van een team enthousiaste instructeurs. Maar het beoogde doel van de jongensdroom lag verder en hoger en werd door inschrijving bij Ostend Air College vorm gegeven.
    Aan een pilotenopleiding hangt een prijskaartje en die investering mag geen impulsaankoop zijn. Na een grondige doorlichting van een aantal FTO’s in België, Nederland en Frankrijk, het snuisteren op internetfora, het bezoeken van “open days”, … had ik voor mezelf de pro’s en contra’s van elke van deze opgelijst. Bovendien stelde zich voor mij – vooral dan vanuit het financiële oogpunt – de vereiste dat de opleiding gecombineerd zou kunnen worden met een voltijdse job die ik als alleenwonende en alleenstaande genoodzaakt was te blijven uitoefenen om voor “brood op de plank” te zorgen. Zo was ik in staat een selectie te maken van een aantal FTO’s die aan mijn criteria voldeden en die bovendien de garantie boden de geïntegreerde opleiding binnen de wettelijke maximumtermijn van 36 maanden af te kunnen werken. En wat ik nu zeg klinkt misschien vreemd, maar Ostend Air College stond aanvankelijk niet bovenaan op dat lijstje… het had zoiets als: “een kleinere speler”… en “aan de kust”… voor een binnenlander als ik had dat al zoiets, hoe zou ik het zeggen… “remote’s”. Kón dat überhaupt wel ok zijn?
    “En tóch heeft u voor Ostend Air College gekozen?!”, hoor ik u luidop denken. Jawel en met overtúiging zelfs. Laat ik even toelichten welke argumenten zeer sterk in het voordeel spraken…
    Toen ik bij een bezoek aan de opendeurdag van Ostend Air College op die mooie nazomerdag in 2007 de vloot ultramoderne lestoestellen zag glanzen in het zonlicht bleek al snel dat ik m’n visie op deze verkeerdelijk als “kleinere speler” bestempelde school moest herzien. Ik leerde dat Ostend Air College haar studenten van bij de eerste vlucht al kennis laat maken met het vliegen in een glass cockpit omgeving, dé basis waar het in de hedendaagse cockpit bij grote airliners allemaal om draait.
    Daar waar sommige andere scholen voor hun praktijkopleiding naar het buitenland trekken, vond ik het sterk dat Ostend Air College hamert op een training die voor de volle 100% in Europees luchtruim wordt afgewerkt. En laat dit gedeelte van Europa waarin zij vliegen nu ook nog een van de drukst bevlogen luchtruimen ter wereld uitmaken. En dat in combinatie met het soms grillige weerpatroon. “Gevaarlijk?”, vroeg ik. “Neen”, was het antwoord… tenminste… niet met een gedegen opleiding gefocust op een professionele benadering van deze stressfactoren en een grondige kennis van de tools aan boord van de ultramoderne vloot die je helpen de hoge workload tot een verteerbare portie vliegen te herleiden.


    De “thuishaven” van Ostend Air College is niet een van de minste. Als internationale luchthaven is Oostende uitgerust met de meest moderne naderingsapparatuur die het tot een uiterst geschikte en tegelijk nog zeer toegankelijke trainingslocatie maken voor het uitvoeren van instrumentvliegen. Geen wonder dat er de laatste jaren een toenemend aantal vliegbewegingen van andere vliegscholen valt waar te nemen. Bovendien ligt Oostende op een steenworp… of moet ik zeggen “vleugellengte” van Frankrijk, waardoor het internationale karakter van het vliegen al zeer snel vorm krijgt binnen de opleiding.
    “200 vlieguren en een voltijdse baan, haalbare kaart of dodelijke combinatie?”, dat moet zowat de besluitende vraag geweest zijn die ik aan mijn toenmalige opendeur-gids stelde, overigens ook een ex-student bij OAC die zijn opleiding met een voltijdse job had gecombineerd… en hij zag er nog redelijk opgewekt uit. En 3 jaar later bevestig ik nu zelf even gemotiveerd zijn antwoord van toen: “haalbare kaart”! Ik bleek niet de enige die werk en studies bij Ostend Air College zou combineren en de school had bovendien bewezen ervaring met mensen die hetzelfde profiel als dat van mij hadden. Trouwens, Ostend Air College kan voor haar praktijkopleiding putten uit een groot bestand van gemotiveerde praktijkinstructeurs waardoor er letterlijk 7 dagen op 7 gevlogen wordt, er is immers altijd wel iemand bereikbaar.
    En tóch werd het temidden van dit grote aantal medewerkers nóóit onpersoonlijk. Een student is binnen de structuur van Ostend Air College niet slechts een nummer en dat vond ik naderhand beschouwd toch ook een belangrijk criterium en sterke troef. Een goede praktijkopleiding is volgens mij voor een flink stuk maatwerk, aangepast aan de behoeften van de individuele student. Dit maatwerk valt of staat met een goede dossierkennis, opvolging en planning.
    Een praktijkopleiding mag dan goed zijn, maar mist haar doel echter mocht ze niet onderbouwd zijn met een sterke theoretische basis. Bij Ostend Air College bood men voor de grondinstructie aan aspirant-piloten de mogelijkheid om het theoretische gedeelte op een zaterdag te volgen. Ideaal in combinatie met een fulltime job én daarbij nog een pák te vliegen uren, leek me. Aanvankelijk had ik bij het zien van het volume aan in te studeren materiaal wel nog mijn twijfels over de haalbaarheid… Zou dat allemaal wel lukken met amper 50 zaterdagen voor de boeg? Jawel, gaandeweg verdwenen alle twijfels. De docenten bleken stuk voor stuk beroepsmensen met een passie voor de luchtvaart en ieder erg gedreven in zijn/haar specifieke vakgebied. De voorbereiding via deze “weekendformule” bewees ruim voldoende te zijn voor het slagen op de theoretische examen voor aspirant-lijnpiloten georganiseerd door het Directoraat Generaal der Luchtvaart. Uiteraard heb ik gedurende dat jaartje meerdere avonden per week boven m’n cursus gebogen gezeten om alles nog eens ten gronde uit te spitten maar dat hoort erbij, niet? Ik moet de eerste school nog tegenkomen die een student zonder huiswerk lopen stuurt.
    Om het in vakterminologie uit te drukken: deze 36 maanden zijn letterlijk en figuurlijk voorbij “gevlógen”. Met voldoening kijk ik intussen terug op het feit dat Ostend Air College de beloften die op die zonovergoten opendeurdag destijds werden voorgeschoteld stuk voor stuk heeft ingelost.
    3 jaar lang heb ik in de praktijk kunnen ervaren hoe achter de moderne infrastructuur bij Ostend Air College een sterk gedreven team medewerkers staat. De school slaagt in haar doelstelling om een succesvolle opleiding aan te bieden door continu kort op de bal te spelen in de hoge kwaliteitseisen die ze stelt en dit uit zich ook in het feit dat men er tot op heden niet voor terugdeinst mee op de trein der vernieuwing te springen, dit alles om piloten af te leveren die grondig zijn voorbereid op het grotere werk daarboven.
    Stel dat ik de tijd zou kunnen terugdraaien en mezelf weer voor de keuze zou zien tussen deze vermeende “kleinere speler aan zee” of een andere pilotenschool, dan kent u na het lezen van dit verslag allicht het overtuigende antwoord…
    "

    Pieter Heeze

  • "Een carrière in de burgerluchtvaart uitbouwen... Reeds tijdens mijn middelbare studies was ik daar resoluut van overtuigd. Zo begon mijn zoektocht naar dé pilotenschool die mij de meest kwaliteitsvolle opleiding en dus de grootste kansen kon bieden om mijn toekomstplannen waar te maken. Na de nodige persoonlijke research werd mijn aandacht al snel getrokken door het Ostend Air College. Ik kon onmiddellijk in contact komen met de CEO van de school, alsook met de CGI, CFI, Operations Manager en Accounting Manager. Verder deden ook gesprekken met leerling-lijnpiloten en een bezoek aan de ultramoderne glass cockpit Diamond lesvliegtuigen tijdens één van de opendeurdagen mij uiteindelijk vol vertrouwen kiezen voor Ostend Air College.

    Eind september 2007 begon ik dan met Ab Initio 9 aan het theoretische gedeelte van de opleiding. De lesgevers van Aviation Academics wisten op een zeer professionele manier hun passie en liefde voor hun vak op ons over te dragen. Met hun enthousiaste stijl, hun soms humoristische anekdotes en het betrekken van hun persoonlijke vliegervaringen in het lesgebeuren konden ze moeiteloos je aandacht vasthouden. Ook de keuze van OAC om reeds tijdens het theoretische gedeelte de praktische vliegopleiding aan te vatten zorgde voor een extra motivatie. Deze schitterende aanpak, alsook het organiseren van tussentijdse theoretische testen en de schoolexamens van A² zorgden ervoor dat ik, samen met vele medestudenten, op de examens van het Directoraat in Brussel een uitstekend resultaat kon neerzetten.

    De volgende challenge was het behalen van een PPL en later CPL licentie. International Airport Ostend-Bruges is hiervoor een fantastische locatie. Iedere final approach met overview op zee en strand is telkens weer een ervaring om nooit te vergeten. Ik kan je ook verzekeren dat in Oostende opstijgen met een lesvliegtuig na een 747 jumbojet of een Antonov met brullende motoren een enorme indruk op je nalaat. Dan heb ik het nog niet gehad over het impressionante beeld van Ostend by night tijdens je nachtvluchten.
    Zowel voor het VFR als IFR gedeelte halen de instructeurs van OAC echt wel het maximum uit elk vlieguur. Met hun schat aan ervaring slagen ze er op een bewonderenswaardige manier in om hun flying skills aan hun studenten door te geven. Ze brengen je ook de nodige dosis zelfvertrouwen bij, wat dan weer goed van pas komt bij je solovluchten en time building uren. Jersey, Clermont-Ferrand en Baden-Baden zijn maar enkele van de vele bestemmingen die je dan aanvliegt.

    De overgang naar de multi-engine wordt dan weer sterk vergemakkelijkt door de DA 42 simulator waarover OAC beschikt. Tijdens die simulatorsessies leerde ik ook de meest adequate manier van denken en handelen in allerhande noodsituaties. Vliegen met de DA 42 Twinstars is echt een avontuur apart. Alles moet net ietwat sneller gaan en daarbij is de zo groot mogelijke standaardisatie van procedures, waarvoor OAC zelfs een Standardisation Pilot heeft aangesteld, een grote hulp.

    Het gaat er tijdens de opleiding bij OAC niet enkel om zoveel mogelijk basic flying skills te verwerven, maar zeker ook om je airmanship te ontwikkelen en je situational awareness te vergroten.
    Dit zijn stuk voor stuk items die in mijn verdere loopbaan van groot belang zullen zijn.
    Ook het bijbrengen van een correcte en open-minded attitude is op OAC een keypoint waar de nodige aandacht wordt aan besteed.

    Op het einde van mijn opleiding werd dan een succesvol CPL-ME-IR examen afgenomen, waarna een MCC cursus in Amsterdam nogmaals een internationaal tintje aan de opleiding gaf. Deze cursus omvat een week les op Boeing 737-800NG simulators bij Flight Simulation Company in Schiphol. Hier focust men op het effectief leren communiceren in een multi-crew omgeving en deze ervaring op jetvliegtuigen smaakt duidelijk naar meer...

    Toch zal op de eerste plaats de unieke en warme sfeer tijdens mijn volledige OAC opleiding mij altijd bijblijven. Ik wil eindigen met aan het hele OAC-team een hartelijk en oprecht woord van dank te richten voor al hun erg gewaardeerde inspanningen om onze opleiding in de meest optimale omstandigheden te laten verlopen."

    Lieven Bosman

  • "Vrijheid... dat is het gevoel dat vliegen bij mij teweegbrengt! OAC was de eerste stap in de richting die ik uit wens te gaan. Ik ben er hartelijk ontvangen en kreeg er alle nuttige informatie.
     
    Eén van de doorslaggevende redenen waarom ik voor Oac gekozen heb, is het, al van in het prille begin,
    simultaan aanbieden van de fascinerende praktijk en het interessante theoretische
    gedeelte van de opleiding. Dat heeft mij steeds gemotiveerd tijdens 'de blok'. 
     
    Na de theorie kwam het echte werk. IFR (instrument flight rules) was voor mij een intense ervaring. Men geeft de nodige uitleg aan de hand van verschillende briefings waarbij de verwachtingen en voorbereidingen voor een vlucht worden bepaald. De ervaren instructeurs leren je echter niet enkel vliegen maar ze geven psychologische lessen, waarbij je de
    juiste keuzes leert te maken, ook en vooral dan onder stress. Discipline, zelfvertrouwen en assertiviteit zijn sleutelwoorden voor een bekwame piloot.
     
    De vliegtuigen zijn zeer goed uitgerust met moderne apparatuur die aansluit bij de hedendaagse lijnvliegtuigen. De school zorgt ervoor dat onze voorbereiding op de lijn zo professioneel mogelijk verloopt. Trips zitten ook in het 195 uren pakket; Jersey, Groningen, Oxford zijn enkele van de talrijke bestemmingen die hierin gepland zijn.
     
    Om deze avontuurlijke opleiding kort samen te vatten... dit is een onvergetelijke en boeiende ervaring. Hierbij bedank ik iedereen die met enthousiasme zijn steentje bijdraagt in OAC."

    Arnoud Boutens

  • "I started my pilot education in September 2007. The reason to select Ostend Air College instead of any other flying schools in Belgium is for everybody a different choice.

    The biggest advantage is the location of Ostend Air College, you receive your entire education on an international Airport with little international commercial traffic. This gives the student a perfect opportunity to learn and develop his skills with a professional airport team and the several type of approach installations which are available at all times. Also the metrological conditions at the Belgium coast will allow you to learn to fly a correct cross wind approach and landing.

    If you are looking for a professional but yet still a school where you are not a number you have to be at Ostend Air College. Unlike other schools you are known to the school, the follow up on each student is very intense which prevents any unwanted developments during your stay at Ostend Air College.

    The team who will teach you the theoretical part of a pilot knowledge is highly motivated and devoted to the job, and highly experienced.

    The flight instructors at Ostend Air College are something nobody can give comment on. You will be trained by pilots who have flown the big jumbo jet B-747 for Singapore Airlines, both captains and first officers currently employed by Brussels Airlines, DHL, Ryanair, Jet Air, Vueling, TNT and many more. Experience is something there is no shortage off within Ostend Air College.

    I personally finished my entire training from scratch till the CPL Qualifying Check including the MCC in a little more than 2 years, after which I had no problems finding sim assessments or interviews, even in this current economical crisis. Ostend Air College reputation is not limited to the borders of Belgium, they are known abroad and most important, we are highly recommended.

    Below you will find a feedback of a Training Captain of Easyjet giving his opinion on his first impression of the knowledge and skills I was provided off by Ostend Air College.

    If I should start all over again, I would go back to Ostend Air College again with no doubt.

    Also I would like to thank the entire Ostend Air College team for the good care during and after my education and for the pleasant 2 years I have been with them.

    Kind regards"

    Kristof De Boevere

    “Kristof has taken a place on our A320 type rating and line training programme. He was required to take a technical and practical assessment to be able to be offered a place. His flying skills were strong with a good scan and the capacity to cope with the task. The 737-300 is a demanding aircraft to fly raw data, Kristof's flying training has obviously been very good as flew both accurately and smoothly. 
    He will make an excellent jet first officer from what I have seen.

    Capt Jonathan Curd. TRI/TRE A320. Head of Training.”

Enkele van de luchtvaartmaatschappijen waar OAC studenten vliegen

Brussels Airlines is het resultaat van de alliantie tussen SN Brussels Airlines en Virgin Express – een samenwerking die bestaat sinds 2005 toen de aandeelhouders van beide maatschappijen onder dezelfde SN Airholding groep werden geplaatst. Begin 2006 hebben de aandeelhouders een innovatieve stap gezet en de twee merken ondergebracht in één enkele luchtvaartmaatschappij.

Jetair maakt deel uit van de World of TUI – Een wereld waarin honderden van de bekendste vakantiemerken uit talrijke Europese landen samen werken aan de mooiste tijd van het jaar.

Ryanair is 's werelds favoriete luchtvaartmaatschappij en exploiteert meer dan 1400 vluchten per dag vanaf 44 bases en 1100 + low fare routes over 27 landen, het aansluiten van 160 bestemmingen. Ryanair heeft een vloot van 250 nieuwe Boeing 737-800 vliegtuigen met vaste bestellingen voor nog eens 64 nieuwe vliegtuigen (voordat rekening houdend met de geplande desinvesteringen), die zal worden geleverd in de komende 2 jaar. Ryanair heeft momenteel een team van meer dan 8000 mensen en verwacht ongeveer 73,5 miljoen passagiers te vervoeren in het huidige fiscale jaar.

Qatar Airways vliegt een van de jongste en meest moderne vloot van vliegtuigen in de lucht vandaag. Onze expansie is fenomenaal met lopende orders voor meer dan 200 vliegtuigen waarde van meer dan US $ 30 miljard.